Start Samolot ultralekki

Samolot ultralekki, mikrolot, ultralight, ultralekki statek powietrzny, samolot UL lub ULM - to samolot do amatorskiego latania, który spełnia następujące wymagania:

  • prędkość lądowania nie przekracza 65 km/h,
  • masa startowa samolotu nie przekracza 450 kg w przypadku samolotów lądujących na ziemi lub 495kg, w przypadku samolotów lądujących na wodzie (tak zwany wodnosamolot). Jeśli samolot został wyposażony w system ratowniczy jego waga może być dodatkowo większa o 22,5 kg.

Pod względem konstrukcyjnym nie stawia się specjalnych wymagań. mogą to być dolno- lub górnopłaty zbudowane z drewna, metalu lub kompozytów. Klasa samolotów ultralekkich została stworzona dla amatorskiego latania. Ze względu na różnice w konstrukcji ich prędkość przelotowa waha się w przedziale od 90 do 280 km/h, zasięg ok.300-1500km i więcej, przy zużyciu około 9-18 litrów paliwa bezołowiowego lub mieszanki na 1 Mh. Do startu i lądowania wystarcza im pas o długości 400 metrów (zwykle 200-300m, czasami rzadko 100m).Samoloty te zwykle budowane są jako dwumiejscowe z jednym silnikiem o mocy od 55 KM do 100 KM pozwalającym uzyskać prędkość przelotową od 90 km/h do 280km/h. W Polsce jest zarejestrowanych kilkadziesiąt samolotów UL. Nowy samolot można kupić od około 40 tysięcy Euro. W Europie, ich czołowymi producentami są Niemcy, Francja i Czechy. Do pilotażu konieczne jest posiadanie świadectwa kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego po ukończeniu kursu pilotażu. Samoloty własnej, amatorskiej konstrukcji muszą mieć dopuszczenie, w Polsce wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego

Samolot, na którym latamy

Mikrolot1   Mikrolot2

SkyRanger - ultralekki samolot rodem z Francji
Samolot ultralekki Skyranger został zaprojektowany w 1991 roku przez Philippe Prevot i początkowo był produkowany we Francji. W 1998 roku produkcja została przeniesiona na Ukrainę, gdzie do dnia dzisiejszego firma Aeros wytwarza go na licencji francuskiej i oferuje do sprzedaży w zestawach do samodzielnego montażu (kit). Skyranger jest jednosilnikowym, dwuosobowym górnopłatem zastrzałowym w układzie klasycznym z podwoziem trójkołowym z kółkiem przednim. Niezwykła łatwość pilotażu w połączeniu z dużą statecznością i odpornością na trudne warunki terenowe sprawia, że samolot ten jest idealny dla początkujących pilotów, a sukcesy sportowe (jest jedynym samolotem ultralekkim, na jakim po raz piąty, w 2007 roku, sięgnięto po tytuł Mistrza Świata!) świadczą o jego bardzo dobrych własnościach aerodynamicznych, mogących zaspokoić wymagania bardzo wybrednych zawodników.

Budowa płatowca
SkyRanger ma konstrukcję szkieletową z rur duralowych. Pokrycie jest wykonane z materiału syntetycznego, jedynie podłoga i część przednia samolotu, osłaniająca silnik, została wykonana z kompozytu. Znakomitą widzialność zapewniają przezroczyste, pleksiglasowe drzwi i „sufit”. Dopuszcza się wykonywanie lotów z wymontowanymi drzwiami, co ułatwia np. filmowanie i wykonywanie zdjęć.
Podwozie główne stanowi belka duralowa, zapewniająca odpowiednią amortyzację. Koła podwozia głównego zaopatrzone są w hamulce tarczowe. Amortyzację przedniego koła zapewniają gumowe przekładki. Wychylanie steru wysokości, steru kierunku, lotek i trymera uzyskuje się za pomocą cięgien z linek stalowych, dwustopniową zmianę położenia klap za pomocą popychaczy.
Siedzenia pilota i pasażera, zaopatrzone w biodrowo-barkowe pasy bezpieczeństwa, znajdują się obok siebie. Pedały orczyka i dźwignia gazu są zdwojone, dzięki czemu samolot można pilotować również z pozycji pasażera.
Zbiornik paliwa ma pojemność 60 dm3 i jest zamocowany za siedzeniami. Powyżej znajduje się bagażnik o pojemności 60 m3.

Zespół napędowy
Standardowo do samolotu Skyranger montuje się silniki Rotax 582 i Rotax 912. Zakładane są śmigła trójłopatowe, drewniane lub kompozytowe, ze wzmacnianą krawędzią natarcia i skokiem zmiennym na ziemi.

Wyposażenie dodatkowe
Do Skyrangera można zamontować rakietowy system ratowniczy. Zimą warto stosować narty błyskawicznie zakładane na koła samolotu.

SkyRanger

 

Dane techniczne

SkyRanger wymiary 1

Powierzchnia nośna 14,1 m2
Rozpiętość 9,5 m
Cięciwa skrzydła 1,7 m
Długość całkowita 5,5 m
Szerokość kadłuba 1,09 m
Rozpiętość usterzenia poziomego 2,42 m
Wysokość całkowita 2,4 m
Wysokość do szczytu kabiny 1,75 m

 

SkyRanger wymiary 2

SkyRanger - silnik Rotax 503
50 KM
Rotax 582
64 KM
Rotax 912
80 KM
Rotax 912
100 KM
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg 450 kg 450 kg
Masa własna 215 kg 235 kg 260 kg 265 kg
Ładowność 235 kg 215 kg 190 kg 185 kg
Powierzchnia nośna 14,1 m2 14,1 m2 14,1 m2 14,1 m2
Pojemność zbiornika paliwa 60 dm3 60 dm3 60 dm3 60 dm3
Prędkość przeciągnięcia na klapach 61 km/h 61 km/h 61 km/h 61 km/h
Rozbieg 130 m 100 m 90 m 70 m
Dobieg 120 m 120 m 120 m 120 m
Prędkość wznoszenia 2,5 m/s 4 m/s 5 m/s 6 m/s
Prędkość najszybszego wznoszenia 98 km/h 98 km/h 98 km/h 98 km/h
Prędkość przelotowa 120 km/h przy 5800 obr/min 130 km/h przy 5800 obr/min 140 km/h przy 4800 obr/min 150 km/h przy 4800 obr/min
Doskonałość 10 10 10 10
Prędkość nieprzekraczalna 195 km/h 195 km/h 195 km/h 195 km/h
Zużycie paliwa przy 80% mocy 14 dm3/h 14 dm3/h 11 dm3/h 13 dm3/h
Współczynnik obciążeń +4/-2 +4/-2 +4/-2 +4/-2
Dopuszczalna boczna składowa wiatru 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h

 

Kontakt

Lokalizacja

www.lotyzapoznawcze.pl
Moto-Lot DG
Lotnisko EPTO w Toruniu
ul. 4 Pułku Lotniczego 17
87-100 Toruń


Wyświetl większą mapę